آخر هفته به یک مهمانی میروید. نگهبان RFID شما را اسکن کرده و به شما اجازه ورود میدهد. ممکن است به طور اتفاقی کسی روی کت نوی شما نوشیدنی بریزد. فقط کافی است وقتی به خانه برمیگردید، آن را داخل ماشین لباسشویی بیاندازید. کت به طور خودکار با ماشین لباسشویی ارتباط برقرار میکند تا تنظیمات مناسب شستوشو را انتخاب کند.
تاکنون فناوریهای پوشیدنی زیادی از جمله مچبند، عینک و دستگاههای دیگر تولید شدهاند، اما از آنجا که صنعت پوشاک خود را برای یک آینده متصل به اینترنت آماده میکند، به خاطر خود این لباسها هم که شده طراحان باید با اینترنت در ارتباط باشند و خود را با این فناوری همگام کنند.
در کنفرانس 10 نوامبر که توسط بنگاه روند WGSN برگزار شد، آندرا بل (Andrea Bell) ـ مدیر بخش بررسی رفتار مصرفکننده و تجارت ـ پیشبینی کرد تا سال 2030 فناوریهای پوشیدنی منسوخ خواهند شد و ما دیگر به این پوشیدنیها نیازی نداریم، زیرا همه این فناوریها در لباسهایمان تعبیه خواهند شد.
شرکت اوری دنیسون در موقعیت خوبی قرار دارد تا به پیشبرد این دیدگاه کمک کند. این شرکت در حال حاضر به تعدای از شرکتها از جمله نایک، آندر آرمور و هوگو باس، لوازمی همچون برچسب، برچسبهای مراقبت و اقلام دیگر را ارائه میدهد. این شرکت برای تعدادی از کمپانیها از جمله مارکس و اسپنسر، برچسبهای RFID جهت ردیابی کالاها در انبار تهیه دیده است. بزرگترین هدف پیش رو، ادغام تمام این کاربردهاست تا برچسبهای RFID به طور مستقیم برای مشتریان کار کنند.
برخی برندها برچسب RFID را در لباسهای خود تعبیه کردهاند تا مستقیم با مشتری در تعامل باشند. همانند بسیاری از فناورهای دیجیتالی در حوزه مد، برند بربری (Burberry) در این عرصه پیشگام است. در سال 2012، این شرکت فروشگاه مجهز به فناوری خود را در لندن افتتاح کرد. این فروشگاه دارای آینههای تعاملی است که در مقابل لباسهایی که برچسب RFID به آنها دوخته شده است، واکنش نشان میدهند. برای مثال، اگر مشتری کتی با این برچسب را بپوشد و مقابل این آینهها قرار بگیرد، شاهد تصاویری خواهد بود که نحوه دوخته شدن این کت یا شوی لباس مربوط به این کت را به نمایش میگذارند.
در یکی از فروشگاههای Rebecca Minkoff که اولین آنها در سال 2014 افتتاح شد، برچسبهای RFID تعبیه شده در لباسها، اتاقهای پرو را به شکل تعاملی درمیآورند. وقتی مشتری لباس را به تن میکند، آینه صفحه مربوط به کالا را نشان میدهد که مشتری میتواند لباس را در اندازهها، رنگها و سبکهای مختلف ببیند.
برخی برندها برچسب RFID را در لباسهای خود تعبیه کردهاند تا مستقیم با مشتری در تعامل باشند.
شرکت اوری دنیسون قصد دارد این تجربیات را به خارج از فروشگاهها بیاورد و قابلیتهای آنها را گسترش دهد. سیدامد میگوید این شرکت هیچ نقشه و استراتژی دقیقی برای موفق از کار درآمدن 10 میلیارد قطعه متصل به اینترنت ندارد، اما این پروژه در جریان است. او میگوید اولین همکاری آنها با Rochambeau است و در حال حاضر مشغول مذاکره هستند. البته موانعی هم وجود دارند که باید آنها را برطرف کرد. به عنوان نمونه، لباسهای دارای برچسبهای RFID را نمیتوان داخل ماشین لباسشویی انداخت و انتظار داشت هنوز کار کنند. البته نسخههای قابل شستوشوی آن هم موجود هستند، اما قیمت بسیار بالایی دارند. اما فعلاً این برچسبها باید به گونهای باشند که بتوان آنها را از لباس جدا کرد و بنا به اظهارات سیدامن شرکتها مشغول کار روی این مشکل هستند.
فراتر از آن، بسیاری از تجاربی که با RFID فعال در لباسهای متصل به اینترنت شکل میگیرند، تنها زمانی کاربردی هستند که برچسب RFID با دستگاههایی در ارتباط باشد که با آن همخوانی دارند. اوری دنیسون به همراه سارا آنگولد، طراح جواهر در بریتانیا، روی گردنبندهایی کار میکنند که میتوانند با یک آینه تعاملی ارتباط برقرار کنند. این گردنبندها به شخص امکان میدهند تا مثلاً رنگ دیگری را سفارش دهد. اما اکثر آینهها، مثل اکثر ماشینهای لباسشوییها و اجناس دیگر، هنوز برای انجام چنین تعاملاتی طراحی نشدهاند.
استفاده از RFIC بهسرعت فراگیر میشود و سازندگان متوجه این موضوع هستند و بر همین اساس پاسخگو خواهند بود. درنهایت اینکه RFID بُعد دیگری به لباسها میبخشد که در واقع بخشی از درخواست لورنس چندلر (Laurence Chandler) یکی دیگر از بنیانگذاران Rochambeau بود. او میگفت: «مردم میخواهند چیزی فراتر از اشیا را تجربه کنند.»
اگر این فناوری به موفقیت برسد، آن تجربیات لایه دیگری از برندسازی را به هر لباس میافزایند و آن لایه میتواند هرچیزی باشد که یک طراح تصور میکند.
این چشماندازی از آینده است که توسط شرکت اوری دنیسون (Avery Dennison) طراحی شده است. این شرکت تولیدکننده برچسبهای مراقبت در بسیاری از لباسها و همچنین توسعهدهنده راهکارهای اطلاعاتی و خردهفروشی برای برندهاست. رانا سیدامد (Rana Sidahmed)، مدیر نوآوری جهانی این شرکت میگوید، لباسهایی با این قابلیت که به اینترنت هم وصل میشوند، دور از دسترس نیستند و فکر میکنم آینده همینجا در دستان ماست.
در واقع، لباسهایی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند، در حال حاضر در حال ساخته شدن هستند. اما تاکنون به صورت پراکنده مورد آزمایش قرار گرفتهاند. در اجلاس مد در تاریخ دوم نوامبر، شرکت اوری دنیسون از یک کت بامبر هوشمند به نام Bright BMBR پرده برداشت که با برچسب مد Rochambeau و یک استارتاپ اینترنت اشیا از لندن به نام EVERYTHING تولید شده است. این کت دارای تراشه NFC (تراشه ارتباط میدان نزدیک همانند چیزی که گوشی شما برای پرداخت در فروشگاهها استفاده میکند) و کد شخصی QR است که به آن اجازه میدهد در موقعیتهای مختلف در سراسر نیویورک، همانند pass VIP (گذرنامه شخص بسیار مهم) عمل کند. همچنین، قرار است به عنوان بلیت در نمایشگاه بعدی هفته مد نیویورک مورد استفاده قرار گیرد.
در حال حاضر، لباسهایی که قابلیت اتصال به اینترنت دارند، در حال ساخته شدن هستند.
کت هوشمند Bright BMBR در ماه دسامبر سال گذشته به قیمت 630 دلار به تعداد خیلی محدود یعنی فقط 15 عدد به فروش گذاشته شد. البته این هنوز آغاز راه است. شرکت اوری دنیسون و استارتاپ EVERYTHING در ابتدای سال میلادی گذشته، طرحی را برای اتصال 10 میلیارد قطعه لباس و لوازم جانبی به اینترنت ارائه دادند. همانند کت Rochambeau قرار بود تمام این لباسها و لوازم در پلتفرم محصولات هوشمند Avery Dennison و EVERYTHING به اجرا درآیند.
نظرات (0)
نظرات خود را ارسال نمایید