اینترنت اشیاء اول / بلاگ

نوشته شده توسط : احسان غلامی کناری
يكشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
  • کارآفرینی
  • کارتیمی
  • امنیت روانی
  • خلاقیت
  • نوآوری
  • اصول همکاری
  • اعتمادسازی

 

 ایجاد فضای مشارکت تیمی در محیط های کاری، موجب کاهش زمان اجرای پروژه می شود که این رقم 20% تخمین زده شده است و همچنین مشارکت فعال در تیم، موجب افزایش 15% نوآوری و سودآور در سازمان ها می شود.

 

یک تیم موثر چه ویژگی‌هایی دارد؟

اکثر ما به افرادی که دور هم جمع می‌شوند و کارهایی انجام می‌‌دهند تیم می‌گوییم، درحالی‌که تفاوت‌های بسیاری مابین تیم‌ و یک گروه‌ وجود دارد. تیم به مجموعه‌ای از افراد هم‌فکر گفته می‌شود که با تمرکز بر یک هدف و ارزش مشترک جمع می‌شوند، این افراد قادر به حل اختلافات موجود و طبیعی بین هم خواهند بود و با گذشت زمان عملکرد مثبتی ارائه خواهند کرد. مابین اعضای این مجموعه به اندازه‌ای وابستگی وجود دارد که تلاش می‌کنند مهارت‌ها و شایستگی‌های یکدیگر را ستایش کرده و توسعه ‌دهند.

داشتن یک تیم موفق فوق‌العاده سخت‌تر از چیزی است که تصور می‌شود؛ زیرا تیم‌ها از شخصیت‌های انسانی تشکیل شده‌اند و شناخت و همکاری با آن‌ها به شدت پیچیده است.

1)هدف مشخص

برای موفقیت یک تیم، مقصد و هدف مشخص است و اعضای یک تیم موفق پراکنده و اتفاقی کار نمی کنند و برای رسیدن به هدف مصمم هستند. زمانی که استیو جابز طرح ساخت آی پد  را با جمله «دستگاه موسیقی طراحی کنید که کوچک و قابل حمل باشد و تمامی سی دی های مورد علاقه مردم را در خود جای دهد» بیان کرد، اعضای تیم می دانستند به دنبال چه هستند و چشم انداز جابز را درک کردند؛ طراحی دستگاهی که موزیک را در تمامی لحظات همراه مردم می کند و به جز جدایی ناپذیر زندگی روزمره افراد تبدیل می شود.

2) امنیت روانی مهم‌ترین ویژگی کار تیمی است

امی ادمونسون یکی از اساتید دانشگاه هاروارد است که طی تحقیقات خود به نتایج فوق‎‌العاده‌ای راجع به امنیت روانی در تیم‌ها دست پیدا کرد. او با تحقیق میان تیم‌های پزشکی به این نتیجه رسید که بسیاری از تیم‌های موفق و بااستعداد در طی فعالیت خود اشتباهات بزرگی را مرتکب شده‌اند. اما افراد این تیم‌ها، به راحتی به اشتباهات خود اعتراف می‌کنند و نسبت به تیم‌های دیگر بیشتر راجع‌به این موضوع بحث می‌کنند و بهترین تصمیم را در قبال آن اتخاذ می‌کنند. “امنیت روانی” یک باور مشترک بین اعضای تیم است که بیان می‌کند هر کسی ممکن است اشتباهاتی را مرتکب شود. توجه به سه مورد زیر می‌تواند امنیت روانی در تیم‌ها را بالا ببرد.

تیم را با شعار “ما از اشتباهات یاد خواهیم گرفت” هدایت کنید

همه‌ی افراد ممکن است گاهی اشتباهاتی را صورت دهند، در چنین مواقعی باید فضای تیمی به‌گونه‌ای باشد که فرد موردنظر بتواند به اشتباه خود اعتراف کند و در صورت لزوم همه‌ی اعضای تیم برای رفع آن بسیج شوند.

به اشتباه پذیری خودتان اذعان کنید

برخی اظهارات ساده مثل “من ممکن است بعضی چیزها را فراموش کنم، نیاز داریم در چنین مواقعی به من یادآوری کنید” می‌تواند هم‌تیمی‌های شما را به صحبت کردن تشویق کند.

به صورت مدام از اعضای تیم سوالاتی بپرسید

سوال پرسیدن باعث می‌شود اعضای تیم پاسخ‌هایی را ارائه کنند و از بین این پاسخ‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای تولید خواهد شد.

3)مشارکت پذیری

در هر تیم نقش و وظایت هر عضو از پیش تعیین شده و مشخص است، اما بهترین تیم ها از اعضایی تشکیل شده اند که از انجام کاری که در شرح شغلی آنها نیست، سر باز نمی زنند. چنین افرادی خود را با شرایط موجود تطبیق داده و کارها را در حد توانایی خود، انجام می دهند. موفق ترین تیم ها از افرادی تشکیل شده اند که مشارکت فعال دارند و همیشه ایده تازه ای برای مطرح کردن دارند. هر عضو تیم باید فضای مناسب برای اندیشیدن و راه حل های جدید را داشته باشد.

4)اعتماد

اعتماد فراتر از مسئولیت پذیری است در یک تیم موفق قول ها و حرف های اعضا به عمل آنها نزدیک تر است و تمامی روابط بر پایه اعتماد می باشد هرچند، اعتماد باید به مرور زمان ایجاد شود. نخست رهبر تیم باید نمونه یک فرد قابل اعتماد باشد و از طریق حمایت اعضا یک محیط مناسب برای ابراز عقاید و عملکرد صحیح اعضا ایجاد نماید.

ارتباطات خوب، اجازه دادن به اعضای تیم برای ارائه نظرات، انگیزه دادن، ارائه‌ی بازخورد و صادق بودن می‌تواند اعتماد متقابل بین اعضای تیم را توسعه بخشد. برای اعتمادسازی میان اعضای تیم‌تان این کارها را انجام دهید.

هیچ‌کدام از ما هوشمندتر از همه‌ی ما نیست

همه‌ی تیم‌ها با چالش‌های مختلفی در پروژه‌های خود مواجه می‌شوند که برای پیدا کردن راه‌حل‌ها باید از قوه‌ی خلاقیت خود بهره بگیرند. تیم‌های موفق دارای فضایی هستند که هر کدام از افراد بدون احساس ممانعت نظرات خود را بیان می‌کنند. این موضوع علاوه بر این‌که به اعضای تیم احساس ارزشمندی می‌بخشد، کمک می‌کند ایده‌ها بدون فکر و قبل از برطرف کردن مشکلات توسعه داده نشود.

5)یک تیم موفق موجودی با یک مغز و هزاران دست است

یک تیم با شکست مواجه می‌شود، مگر آن‌که در آن اهداف به وضوح مشخص باشد و به طورمداوم به اعضای تیم ابلاغ شود. همه‌ی افراد تیم باید نسبت به چیزی که از آن‌ها انتظار می‌رود آگاه باشند و برای آن تلاش کنند. این یک کار دوطرفه است، به همان اندازه که از رهبر تیم انتظار می‌رود اهداف را به تک‌تک افراد به روشنی توضیح دهد؛ از افراد هم انتظار می‌رود مشکلات خود را راجع به آن مطرح کنند تا همه‌ی سردرگمی‌ها برطرف شود و تیم روز به روز به اهدافش نزدیک‌تر شود.

 

 

در یک تیم موثر همه از فعالیت‌های هم آگاهی دارند و در یک راستای برای دستیابی به اهداف تلاش می‌کنند. از هم‌تیمی‌های خود بخواهید هر صبح تسک‌هایی را که تا پایان روزکاری به انجام خواهند رساند روی یک کاغذ و یا در اپلیکیشن‌های مدیریت تسک یادداشت کنند و با اتمام هرکدام روی آن تیک بزنند. این کار منجر به اولویت‌بندی فعالیت‌ها، کاهش زمان‌های هدررفته و مشخص شدن فعالیت‌های همگی خواهد شد که بسیار ارزشمند است.

6)مسئولیت پذیری

به قول مارتین لوتر کینگ (Martin Luther King): «حد و اندازه‌ی انسان نه در لحظات راحتی و آسایش، بلکه در لحظات چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا شناخته می‌شود». یک تیم موفق، مسـئولیت نتایج خوب و بد عملکرد خود را می پذیرد و و در زمان بروز اشتباه نخست در خود دنبال راه حل می گردد در موقعیت های دشوار است که مسئولیت پذیری اعضا مشخص می شود. در اغلب تیم های حرفه ایی، افراد خود را نه تنها مسئول وظایف فردی، بلکه نتیجه نهایی عملکرد تیم نیز می دانند. مسئولیت پذیری و تعهد مشترک میان اعضا، تیم را وادار می کند تا برای نیل به اهداف، سخت تر تلاش کنند.

7) تاثیرگذاری

همه‌ی افراد تیم‌های موفق می‌دانند که کارشان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و سعی می‌کنند به بهترین نحو آن را انجام دهند و حتی در بسیاری از مواقع با ترفندهای فوق‌العاده سعی می‌کنند حداکثرترین مزیت را به تیم برسانند.این افراد نیاز دارند که حس “مهم بودن” داشته باشند.

مداوما به وابستگی بین کارها اشاره کنید

در جلساتی که با همه‌ی اعضای تیم برگزار می‌شود در ابتدا راجع به کارهایی که در حال انجام هستید توضیح دهید، از افراد بخواهید راجع به کارهای‌شان و حتی موفقیت‌های کوچک خود صحبت کنند.

اعضای تیم را برای کمک به همدیگر تشویق کنید

کمک کردن به همدیگر و ستایش کردن همدیگر به خاطر استعدادهای بی‌نظیر باعث تقویت روحیه‌ی تیمی و کاهش حسادت‌ها می‌شود. کارهای مشترک به افراد بسپارید و فقط نتیجه‌اش را جویا شوید، این توسعه‌ی روحیه‌ی همکاری آن‌ها منجر خواهد شد.

8)هیجان و ریسک پذیری

تیمی منشا قدرت است که از اعضای مشتاق و ریسک پذیر تشکیل شده باشد. تیم های موفق می دانند که گاهی لازم است متحمل ریسک های حساب شده شوند و از تغییرات و همگام شدن با توسعه هراسی ندارند. عضوی که در کار خود هیجان ندارد علاوه بر اینکه از پروژه پیش رو لذت نمی برد، کار به درد بخوری نیز از او بر نمی آید. یک تیم کاری خوب، از رکود گریزان است و منتظر وقوع اتفاقات برای پاسخ به آنها نمی ماند بلکه قبل از وقوع، اتفاقات را رقم می زند.

9)برقراری ارتباط

ارتباطات در یک تیم کاری موفق، باید به گونه ای مؤثر برقرار شود. دانش در انحصار فرد نیست و با دیگران تقسیم می شود و از آنها بازخورد گرفته می شود. تمامی اعضای تیم، به یک اندازه فرصت بیان عقاید را دارند و به میزانی که صحبت می کنند، می بایست به نظرات سایر اعضا گوش دهند. ارتباطات مناسب، باعث درک اعضا از فرایند پروژه پیش رو می شود و فضایی باز برای تبادل نظرات و اطلاعات را ایجاد می کند.

10)احترام متقابل

ﺑﻪ اعضا ﺑﺎﻳﺪ اﺣﺘﺮام ﮔﺬاﺷﺖ حتی ﭘﻴﺶ از آﻧﻜﻪ ﻛﺎری درﺧﻮر اﺣﺘﺮام ﻛﺮده باشد .اعضای یک تیم کاری موفق به خوبی از اهمیت دانستن احساسات دیگران و خود آگاهند. مراعات حال یکدیگر و احترام به سایرین، از ضروریات محیط های کاری به شمار می آید. اعضای تیم برای هر عضو، به اندازه رهبر تیم اهمیت قائل اند. مشارکت اعضا محدود به همکاری با رهبر تیم نیست و فضای مشارکتی دوستانه بر فعالیت های تیم حاکم است.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که می‌دانید امروزه ماشین‌ها می‌توانند همه‌ی کارهایی که توسط انسان‌ها انجام می‌شود را به بهترین شکل و با کمترین خطا انجام دهند، اما آن‌چه که انسان‌ها را از آن‌ها جدا می‌سازند توانایی کار تیمی و قدرت خلاقیت انسان‌هاست. بنابراین یادگیری ساخت‌ تیم‌های موثر و همکاری‌های کارآ خالی از لطف نیست.

 

 

نظرات (0)

هیچ نظری ثبت نشده است.

نظرات خود را ارسال نمایید

پست های اخیر

محصولات فروشگاهی