اینترنت اشیاء اول / بلاگ

اکوسیستم اینترنت اشیاء
نوشته شده توسط : احسان غلامی کناری
شنبه ۲۳ دي ۱۳۹۶
  • اینترنت اشیا

 اینترنت اشیاء

اکوسیستم اینترنت اشیاء بسیار گسترده و در برگیرنده اجزای متفاوتی است و توسعه این اکوسیستم بدون شناسایی اجزاء آن و ارتباط میان اجزاء امکان پذیر نیست.

از منظر فناوری نیز معماری های مختلفی به عنوان معماری مرجع توسط شرکت ها و نهادهای مختلف بین المللی ارائه شده است که می توان به اینتل ای بی ام و مهدسان برق و الکترونیک اشاره کرد.

برای مثال موسسه مهندسان برق و  الکترونیک، از سنسورها و محرک ها و اشیای مجازی به عنوان لایه های پیشنهادی اشاره کرده است. براساس مطالعات انجام شده و در راستای شناسایی فعالان و توانمندی شرکت های داخلی، چهار لایه اصلی و دو لایه پشتیبان جهت اجرای پیمایش و تقسیم بندی حوزه فعالیت شرکت ها در نظر گرفته شده است.
لایه های اینترنت اشیاء شامل:

  •     سخت افزارها
  •     ارتباطات
  •     امنیت
  •     پلتفرم ها
  •     نگهداری و پردازش اطلاعات
  •     سرویس ها و اپلیکیشن ها

 

سخت افزارها

تمامی فناوری ها برای ظهور، نیازمند بسترهای سخت افزاری می باشند همچنین یکی از مبادی اصلی ورود اطلاعات در اکوسیستم اینترنت اشیاء، سنسورها، دستگاه ها و... است. کلیه این موارد در گروه سخت افزارها می باشند.

ارتباطات

نامتناجس بودن اشیاء متصل به اینترنت و فناوری های حامی آنها موجب می شود مباحث ارتباطی و تعامل پذیری و تبادل پذیری اشیاء به موضوع مهمی در اینترنت اشیاء تبدیل گردد.

امنیت

به واسطه هوشمندی حاصل از اینترنت اشیاء، بخشی از مدیریت اشیاء به خود آنها سپرده خواهد شد( مانند ترموستات ها و کنترل سیستم های تهویه)همچنین برخی از اطلاعات از حساسیت های ویژه ای برخودار هستند.

لذا محرمانگی و سطوح دسترسی به اطلاعات و کانال های انتقال امن داده، از جمله مباحث امنیتی و جزء مهمی از اینترنت اشیاء محسوب می گردد.

پلتفرم ها

میلیونها حسگر و دستگاه، اطلاعات خود را بدون وقفه از طریق اینترنت ارسال می کنند و برای تجمیعی و استفاده از این اطلاعات و تهیه خوراک هایی برای آپ های اینترنت اشیاء، بسترهای نرم افزاری لازم است که این موضوع در قالب پلتفرم های اینترنت اشیاء انجام می شود.

نگهداری و پردازش اطلاعات

ذخیره و تحلیل داده های تولید شده ناشی از میلیونها دستگاه متصل به اینترنت نیاز به یک فضای ابر عمومی با ظرفیت و منعطف دارد تا بتوان داده کاوی های گسترده ای انجام داد، گاهی اوقات این ارسال اطلاعات از سوی هزاران حسگر تعبیه شده در یک کارخانه خودروسازی است، بنابراین تحلیل های متفاوتی را باید روی داده ها انجام داد.

سرویس ها و اپلیکیشن ها

بالاترین لایه معماری در اینترنت اشیاء را که نزدیک ترین لایه به خلق ارزش برای مشتری است را می توان در ارائه خدمات و یا محصولات اینترنت اشیاء محور دانست، در این راستا باید نرم افزارهای کاربردی خاص ارتباط با پلتفرم اینترنت اشیاء توسعه پیدا کنند و همچنین متناسب با نیاز افراد، کسب و کارها و  دولت ها خدمات خاصی طراحی و توسعه یابند.

با درک این موضوع که شرکت های ایرانی در کدام صنعت مشغول به فعالیت هستند، این سوال مطرح می گردد که این شرکت ها در کدام لایه اینترنت اشیاء مشغول به فعالیت می باشند.

نظرات (0)

هیچ نظری ثبت نشده است.

نظرات خود را ارسال نمایید

پست های اخیر

محصولات فروشگاهی