اینترنت اشیاء اول / بلاگ

نوشته شده توسط : سیدمحمدرضا رضوی
دوشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۷
  • اینترنت اشیا
  • توضیح ساده
  • تکنولوژی
  • IoT Explaination
  • how To explain Iot

در اینجا به بهترین راه‌های توضیح IOT برای پدر و مادربزرگ ها میپردازم و در این پروسه شما هم به طور کامل متوجه موضوع میشوید. از اینکه دقیقا IOT به چه معنی است شروع میکنیم تا برسیم به اینکه IOT در زندگی چه سودی دارد.

 

اصلا IOT به چه معناست؟

خب میدونیم که IOT مخفف اینترنت چیزها ست. اساسا، IOT به معنای اتصال همه چیز، به نحوی، به اینترنت است. از گوشی‌های موبایل هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا جدیدا خودروها و یخچالها که به اینترنت متصل شده اند. IOT درباره چگونگی اتصال ابزارها، سرویسها و برنامه‌های کاربردی به اینترنت به منظور کارایی بیشتر است.

درواقع امروز دیگه هیچ محدودیتی روی اینکه چه چیزی و چرا به اینترنت متصل باشه وجود نداره.

یکی از راههای کلیدی که در آن IOT به بهتر شدن زندگی کمک میکنه اینه که در آن به اشتراک گذاری اطلاعات بسیار راحت شده است. IOT به ساده شدن زندگی ما کمک میکند و در دراز مدت کارهای پیش پا افتاده را حذف میکند.

 

من واقعا متوجه نمیشم! میشه بازم مثال بزنی؟

- خب این چیزها چه طور به ما سود میرسونند؟ میتونی برای من یه مثال بزنی که چطور این تکنولوژی جدید به من سود میرسونه؟

- بله، حتما. این چند مورد از چیزهایی ست که IOT امکانپذیر میکند:

 

  • پیگیری سلامتی: به این معنی که شما میتونید وضعیت سلامت خودتون را در هر زمانی پیگیری کنید. مشکلات در هر زمان قابل تشخیص هستند و از مشکلات جدی به طور کامل جلوگیری میشود. اگر هم مشکلی براتون پیش بیاد در همان لحظه به پزشکتون اطلاع رسانی میشود.

 

  • خودرو های خودران: راجع به اونها شنیدین؟ آنها به اینترنت متصل‌اند و به طور مستمر دیتابیس‌های نقشه ها را به روزرسانی میکنند تا مطمئن شوند سریع و خلوت‌ترین راه به مقصد را میدانند. آنها از وجود سایر خودرو ها آگاهند و از سنسورهای خاص برای شناسایی هر چیزی در راه‌ها استفاده میکنند. باور کنید یا نه، آنها از خودروهایی که راننده دارند امن‌تر هستند.

 

  • کشاورزی هوشنمد: این مثال را از یک مقاله دیگر دربارهی IOT قرض میگیرم. کشاورزان میتوانند از سنسورهای خاصی استفاده کنند که به آنها میگوید چه زمانی و تا چه میزان باید محصولتشان را آبیاری کنند. آنها می‌توانند سیستمی پیاده‌سازی کنند که به طور خودکار مقدار دقیق آب مورد نیاز مزرعه را تأمین کند و کشاورز به کارهای دیگر رسیدگی کنه.

 

 

بنابراین IOT به طور فعال در حال ارتقای استاندارد‌ها در بخش‌های گوناگون است. این سه مثال فقط قسمتی از چیزهای مختلفی بود که IOT امکانپذیر می‌کند.

اما آینده اینترنت اشیا چیست؟

حتی بهتر! چیزهایی که الن بسیار پیشرفته تصور میشنود به زودی چیزهایی پیش پا افتاده تلقی میشوند. در آینده ما میتوانیم انتظار پیشرفت در این موارد را داشته باشیم:

 

اینترنت اشیا در خرید:

تکنولوژی حال حاضر این شکلی است که میتوانید به صورت مجازی لباسی را توسط تکنولوژی VR (واقعیت مجازی) امتحان کنی. ولی دیگر انتظار چه چیزی داشته باشیم؟ در آینده این امکان وجود دارد که تجارت‌ها سرویس VR را ارائه دهند تا مردم از خانه‌های خود محصولات آنها را نگاه کنند و تمام جزییات، که در مغازه‌های فیزیکی نیز امکانپذیر است، را تجربه کنند.

 

اینترنت اشیا در آشپزی:

ما در حال حاضر قهوه سازهایی داریم که وقتی از خواب بلند میشویم شروع میکنند به دم کشیدن، تا زمانی که وارد آشپزخانه میشوید آماده ی نوشیدن باشند. بیایید این مفهوم را یک قدم جلوتر ببریم و تصور کنیم در آینده چه اتفاقی ممکن است بیفتد. شاید فرهایی که میتوانند مدت زمان ایده‌آل پخت را تشخیص بدهند و بعد این کار را بدون ریسک سوختن غذا انجام دهند. یا یخچال هایی که تاریخ های انقضای غذاها را به شما گوش زد میکنند؟ این احتمالات پایان ناپذیرند!

 

اینترنت اشیا در رانندگی:

قبلا هم اشاره کردم ولی برنامه‌های آینده عالی هستند. آنها میخواهند راههای هوشمند بسازند تا این ماشینهای هوشمند را همراهی کنند. آنها میتوانند پیشگیرانه موانع راه را به راننده‌ها هشدار دهند. اطمینان حاصل کنند که راننده‌ها دارای سرعت ایمن هستند و حتی نیروی خودروی در حال حرکت را تأمین کنند.

حالا فکر میکنید که فرصت‌هایی که IOT ارائه می‌دهد را درک می‌کنید؟

 


 

چطور میتونه زندگی روزمره من را تغییر بده؟

درواقع از چند طریق؛ این چیزی نیست که در موارد خاص توسط تجارت‌های بزرگ استفاده بشه. بلکه چیزی است که هر شخص میتواند از آن سود ببرد. برای مثال:

 

دستگاههای هوشمند:

تبلتی که عیدی گرفتید را یادتون بیاد. یک چیز صاف با یک صفحه‌ی لمسی که برای پیغام فرستادن تو تلگرام یا چک کردن عکسای بچه‌هاتون توی اینستاگرام ازش استفاده می‌کنین. این همان IOT است. شما میتونید تمام عکس هایی که برای شما ارسال کرده‌ام را ببینید و میتوانید تماس تصویری با اعضای خانواده که با شما فاصله زیادی دارند برقرار کنید.

 

خانه‌ هوشمند:

آمازون، همان سایتی که چیزهای مختلفی میفروشد، چیزی به اسم الکسا دارد. الکسا یک قسمت جالب از هوش مصنوعی است که میتوانید با آن مستقیما صحبت کنید. می‌تواند تمام وسایل الکترونیکی داخل خانه‌ شما، شامل گرمایش، نورپردازی و غیره را مدیریت کند. شما میتوانید کاری کنید تا غذای شما را سفارش دهد. این باز هم یک مثال دیگر از اینترنت چیزها است.

 

امنیت:

یکی دیگه از موارد استفاده از IOT برای ایجاد امنیت مردم هست. برای مثال بیایید به صنعت معدن نگاهی بیندازیم که به طور تاریخی حوادث و صدمات بین کارگران این صنعت رایج بوده است. مطمئنا شما هم حادثه معدن آزادشهر رو هنوز یادتون نرفته. IOT میتواند به پیش‌بینی تعمیرات کمک کند. بدین معنی که تعمیر و نگهداری، در حوزه هایی که بیشتر به آن نیاز است، همیشه قبل از ظهور هر مشکلی صورت میگیرد. پلیس و بیمارستان ها نیز می‌تونن از آن استفاده کنند.

 

سرگرمی:

مردم تقریبا به هر فیلم، برنامه‌ تلویزیون و یا آهنگ روی هر دستگاهی دسترسی دارند. شما میتوانید فیلم‌های مورد علاقه ی خود را در اتوبوس تماشا کنید یا میتوانید از تلویزیون برای پخش موسیقی مورد علاقه‌تون استفاده کنید. IOT در حال حاضر بخشی از زندگی ما ست بدون آنکه حتی متوجه آن باشیم. اتصال چیزها به اینترنت تنها باعث ساده شدن زندگی میشود.

فکر کنم دیگه متوجه شدم

این فوق العاده است!

من خوشحالم که موفق شدید ذهن خود را متوجه موضوع کنید. اساسا، دنیایی را تصور کنید که تمام دستگاهها و اشیا به هم متصل‌اند. GPS گوشی موبایل شما به سیستم هوشمند خانه شما وصل میشود تا دمای خانه را تا زمان ورود شما تنظیم کند. عالی نیست؟

 


 

خب این روشی‌ست که من IOT را برای پدر و مادربزرگم توضیح میدم. چرا شما امتحان نمی‌کنید؟ احتمالا متوجه میشوید که به سختی چیزی که فکر میکنید نیست. ولی این به سطح دانش تکنولوژیکی آنها بستگی دارد.

 

اگر آنها واقعا نمیدانند اینترنت چیست، شما راه زیادی دارید قبل از اینکه به درستی بتوانید IOT را توضیح دهید. اما قطعا ارزش آن را دارد. حتی ممکن است ببینید که IOT را وارد زندگی خود میکنند.

نظرات (0)

هیچ نظری ثبت نشده است.

نظرات خود را ارسال نمایید

پست های اخیر

محصولات فروشگاهی