اینترنت اشیاء اول / بلاگ

نوشته شده توسط : احسان غلامی کناری
يكشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷
  • پردازش ابری
  • cloud
  • cloud computing
  • اینترنت اشیا

openstack چیست؟ چه کاربرد هایی دارد؟ و چگونه یکی از زمینه ساز های پردازش ابری بوده است؟
اولین چیزی که باید در رابطه با openstack بدانیم درک ماموریت پروژه openstack میباشد.
در اصل شما  با openstack می توانید ماشین های مجازی بسازید که مشابه روش های دیگر مجازی سازی سخت افزار هست اما به طور اختصاصی به یک برند خاص سخت افزار و یا نرم افزار وابسته نیست. اگر شما این را درک کنید، درک منافع دیگر openstack بسیار ساده می شود.


Openstack مجموعه از بسته های نرم افزاری است که با هم برای کنترل مجموعه ای از رایانش، ذخیره سازی و منابع شبکه کار می کنند. این منابع (که مرکز داده شما را تشکیل می دهند) از طریق یک داشبورد بر اساس وب مدیریت می شوند که به دو دسته از کاربران خدمات دهی می کند:

۱- مدیرانی که منابع را در این مجموعه کنترل می کنند
۲- کاربرانی که منابع را برای ایجاد یک ماشین مجازی جدید تهیه می کنند.

در یک جمله می توان گفت: “openstack یک زیرساخت برای مدیریت ابر فراهم می کند.”.
یک اشتباه مفهومی متداول این است که openstack، hypervisor ارائه می دهد، اما دقیقا این طور نیست. Openstack در بالای hypervisor های مختلف (Xen, VMware, KVM, Hyper-V) قرار می گیرد بنابراین شما می توانید آنها و دیگر منابع مرکز داده را از یک نقطه کنترل نمایید.

 در حقیقت openstack یک نرم افزاری است که مفهوم cloud را پیاده سازی میکند. این تکنولوژی شامل یک سری از پروژه های مرتبط در رابطه کنترل منابعی شامل پردازش،‌ذخیره سازی، منابع شبکه (networking resources) در دیتاسنتر است که کاربران از طریق یک داشبورد web-based،‌ خط فرمان command line و یا یک API می توانند آن را کنترل نمایند.

  • اما چرا از openstack استفاده کنیم؟

برای شروع ابتدا به بررسی رایانش ابری میپردازیم، برای مثال، یک کاربر برای انجام یک معادله ریاضی نیازمند یک پردازش با حجم بالا میباشد، در صورت تهیه سخت افزار با مشخصات مناسب، با هزینه بسیار بالایی رو به رو خواهد شد، برای حل این مشکل، شرکت های ارائه دهنده بستر رایانش ابری این سخت افزار را تهیه نموده و بصورت یک دوره زمانی خاص در دسترس کاربر با دریافت هزینه بمدت زمان تعیین شده و مشخصات درخواستی قرار خواهند داد.
حال شرکت فوق برای کنترل سخت افزار های خود در حجم بالا روی به سرویس های همچون openstack یا openshift خواهد برد تا بتوان به صورت ساده تر تمامی سخت افزار های موجود را در زیر یک سقف قرار داده تا کنترل بهتری توسط system administrator’s صورت گیرد.
توضیح دیگری هم که میتوان ارائه داد نیز، فرض خواهیم گرفت که یکی از کاربران شرکت خواستار افزایش منابع سرویس خود را مینماید، اما سرور میزبان قادر به پاسخگویی منابع درخواستی نخواهد بود، در این حالت سیستم ادمین میتواند به سادگی سرویس کاربر را در ابر خود به یک سرور دیگر انتقال دهد و جوابگو منابع مورد نیاز کاربر شود، این کار به سادگی در سیستم openstack صورت میگیرد.

  • مزایای openstack:

۱- در openstack شما میتوانید منابع تمامی سخت افزار های موجود (cpu, ram, hard, bandwidth) را بصورت یکپارچه مانیتور نمایید.
۲- در openatack تمامی لاگ های موجود در سخت افزار ها بصورت یکپارچه نمایش داده میشود.
۳- سیستم openstack شامل بخش client بوده و کاربر میتواند با ورود به بخش مختص خود اقدامات زیر را انجام دهد:
۳-۱ خروجی کنسول سرویس
۳-۲ مانیتور مصرف منابع سرویس
۳-۳ مشاهده لاگ فعالیت های صورت گرفته
۳-۴ تغییر و نصب سیستم عامل بصورت خودکار
۴- امکان انتقال سرور مجازی از یک سرور به سرور دیگر
۵- اشتراک گذاری منابع در چندین سرور مختلف بصورت یکپارچه بر روی یک سرویس

بزودی در پست های بعدی، آموزش نصب و کانفیگ سرویس openstack در اوبونتو را قرار خواهم داد.

نظرات (1)

avatar
پرهام   |   پنجشنبه ۲۱ دي ۱۳۹۶

سلام متشکر از شما

نظرات خود را ارسال نمایید

پست های اخیر

محصولات فروشگاهی